Will Apple remove ‘Geo’,’ Jang’ and ‘The News International’ iOS apps from iTunes Store?

As per CNN iReport, Apple’s motion to dismiss the case rejected by U.S Federal Court.

Apple to either remove the trademark infringing apps by Independent Media Corporation from iTunes store or face the legal proceedings

Just when you think Geo Network would not dare to create another embarrassing scene on an international level for Pakistani Media after the infamous faux pas with their rendezvous with Hindustan Times back in 2013, Geo Network proves to top their earlier mistake off by again making Pakistan’s name hit the news for all the wrong reasons. International Technological circles are abuzz with the latest Trademark Infringement suit being faced by Apple Inc for offering Geo Network’s apps: “Geo News”, “Jang” and “The News International” on iTunes store.

As per the news report on CNN iReport, Apple Inc.  is facing a legal suit (No. 1:13-CV-13130-RWZ), filed by a person named Naeem Ahmed, who claims to own the copyright and trademark usage of the terms “JANG” “GEO” and “THE NEWS INTERNATIONAL”, which happen to be the names of the applications being offered by Independent Media Corporation (Pvt) Limited (Parent company of Geo Network and Daily Jang) through the Apple’s iTunes Store.

apple Geo News iphone app trademark

Previously, Facebook also restricted access to ‘Daily Jang’ and ‘The News International’ official facebook pages in USA, UK and Canada based on the trademark infringement. Google Play, the android app market, has already removed the trademark infringing android apps from being offered in the Play Store to android users based on the trademark infringement claim. Apple, however, opted to serve a ‘Motion to Dismiss’ the trademark infringement notice, in response to which District Justice, of United States Federal Court for District of Massachusetts, has denied Apple’s “Motion to Dismiss” the complaint.

Trademark Infringement seems to merely add a “feather in the cap” for Mir Shakeel ur Rahman, owner of Geo News and Daily Jang, who is no stranger to controversy and lawsuits. Be it tax evasions and financial misrepresentation amounting to millions of Rupees or using his media enterprise for blackmailing, manipulation and promoting paid foreign agendas, the grimy history of Mir Shakeel ur Rahman’s career offers a wide array of utter disregard to laws and ethical boundaries. Despite all the evidences available and even broadcasted on online media, talk shows as well as the “Khara Sach” book published by Mubasher Lucman, the legal and regulatory authority are continuing their act of obliviousness.

Whether Apple decides to fight the legal battle or look for an out-of-settlement after the backlash by removing the controversial infringing apps of Jang, Geo and The News International from its iTunes store, the damage done to Pakistani Media Industry’s reputation and its morality has been done irrevocably by this disregard to intellectual property practiced by Geo Network on an international scale. The Government of Pakistan as well as the concerned regulatory body, PEMRA, should also take notice of the disciplinary violence of international laws at the part of Jang and Geo Network.

Advertisements

#BolPakistan vs. #GeoIndia – Choice Is YOURS!

  • Geo Network working hand in hand with Indian Intelligence agency RAW to sabotage the reputation of upcoming BOL Network while putting sovereignty & reputation of Pakistan and its armed forces at stake!

  • Give your opinion by participating in OUR POLL.

While the advent of BOL Network is said to bring the Media Revolution among Pakistani Media, the green-eyed monster stirred amongst other media corporations such as GEO TV Network, which felt extremely threatened by losing its employees as well as its monopoly in Pakistani media to the promising prospects in BOL Network. With rumors of its top-rated news anchors and media personnel jumping the ship and with its ex-Managing Director, GEO News, Azhar Abbas leaving only to join BOL Network a few days later as CEO,BOL NEWS – the top management of GEO seemingly feel lost and enraged at such turn of events.

After much propaganda creation against BOL Network among Pakistani media circles and local news, GEO received a severe backlash for spreading these baseless rumors including strong criticism from journalists, media personnel and public as well as litigation from aggrieved parties.

Although still vengeful, GEO has sought help from its old time Indian allies in Indian intelligence and RAW who pushed their hand puppet media group, Hindustan Times to publish same baseless propaganda regarding BOL Network from India – branding it to be a brainchild of ISI and an underworld don, Dawood Ibrahim. Interestingly the story published in Hindustan times is copy of the story published by GEO/ Jang group 3 months ago when BOL announced its launch.

If the reiteration of the similar rumors raised by Geo in Pakistani circles earlier was not enough to give away its involvement, the addition of few other alleged names such as Aqeel Karim Dhedhi (AKD), who have recently been involved in litigation against Geo and its related parties, gave the dirty game away and proved beyond doubt that the script was provided by GEO.

The media circles in Pakistan are appalled by the kind of connections GEO/ Jang group have with the Indian RAW and the Hindustan times. Publishing an already published story which is under litigation and criticism is not an easy task to manage. It must be a win-win situation for both, RAW and Geo as against this publication RAW must have asked Geo to perform acts detrimental to the sovereignty of Pakistan which would be visible in times to come.

GEO Network’s affinity to Indian intelligence has never been a hidden secret. Similar expressions of bonding were seen between Geo and Indian intelligence during the Mumbai Attacks, where Geo helped in promoting the point of view that Pakistani’s were involved in the attacks when it prepared a package and informed the world that Ajmal Kasab belonged to Pakistan– which proved to be a false claim later – yet provided fodder for Indian Media and Geo alike to build the tension between the two nuclear powers. GEO’s cultural invasion through its channel GEO kahani which is airing Indian and foreign content of 70% as against its allowed limit of 10% is no secret. Its massive  tax and loan defaults are also not a secret and are enough reasons to stop the channels from working as per PEMRA rules. Unfortunately PEMRA is afraid of taking action against this blatant violation due to the known blackmailing skills of GEO and its group.

Geo Network, known for giving a hard time to its employees due to non-payment of salaries as well as outstanding payables to its vendors, has every reason to be threatened by any competitor that will offer not only salary to its employee on time but a complete lifestyle with perks and facilities.

Geo is making alliances with Indian media and intelligence to harm the reputation of BOL Network as well as putting the sanctity of Pakistan’s armed forces on stake– what is your say?

Express your opinion by participating in the poll below:

Big Names in Pakistani Media Making the Move to BOL TV

  • Kamran Khan, Talat Hussain, Shahzeb Khanzada, Jasmine Manzoor among the names billed to be the part of BOL Network.

  • Top Management and Technical Staff of other Media Houses also rumoured to make the move.

Summer is not over yet in Pakistan but the Big Birds of Pakistani Media have already started the migration to warmer and greener pastures. With the advent of Bol Network in the Pakistani Media, a shock wave has been created, ripple effects of which can be seen throughout the media scene in Pakistan. From Newscasters & leading Anchorpersons to the top management of all leading media groups of Pakistan have allegedly signed on to become the part of , what Bol TV terms as, “The Media Revolution” in Pakistan.

As per the latest buzz in the media circles, many big names in Pakistani Television and Print industry, including Geo Network’s pioneer anchorperson Kamran Khan as well as previously associated anchorperson Sana Bucha, Express News’ Shahzeb Khanzada, Director (News) Dawn News Zahid Mazhar and Samaa TV’s previously headlining anchor Jasmine Manzoor, are billed to be the part of the upcoming Bol Network. The resignation by Express News’ senior anchorperson Talat Hussain is also reported to be a step towards joining the same group. Many renowned newscasters such as Ayesha Bukhsh and Junaid Ahmed have also been approached reportedly.

Other than the on-camera professionals, the top management and technical staff are also said to be making the move to BOL; with MD Geo Network, Azhar Abbas resigning from GEO network already rumored to already have joined BOL TV.

While few consider this pool of powerful media personalities at one platform a red flag for all other media houses who would have to face a tough competition from a newcomer in the race for ratings and ultimately, advertisement revenue; many journalists and media personalities consider the start of BOL TV a change, that will provide good working conditions and employment opportunities for the present and upcoming media professionals. Along with it, a new media house with a pool of experienced  media professionals might put an end to the tyranny created by a few media houses and will prove to be a step towards developing a more mature and responsible Pakistani media. Only the time will unfold if the claimed media revolution will do its bidding or not.

The True Story behind Managing Director GEO News Azhar Abbas’ Resignation

• “MKR Foundation Scandal for Putting Editorial Endorsement for Sale” among the Reasons for Resignation


• Expresses “desire to build an organisation that not only excels in journalism but also offers better working conditions for journalists

Rumors have become reality. The news of resignation of Managing Director Geo News, Azhar Abbas spread like the fire in the jungle among the media circles of Pakistan on Thursday, 15 August 2013. Among many issues reported by various insider sources, the infamous GeoNewsLeaks Scandal is cited as one of the main reasons for this resignation.

The buzz about Mr. Abbas’ resignation was a hot topic among media personnel, especially Geo employees, which became stronger only after Azhar Abbas was allegedly “on leave flying for vacations” in the first week of July but ended up not catching his scheduled flight. The rumor mill about him turning in his resignation grew stronger in his absence but neither Geo nor Azhar Abbas himself made any announcement.

This falling among the internal higher management caused further unrest among Geo employees when their salaries were not disbursed on time, even before Eid. The grapevine among the media circles was filled with reports of Mr. Abbas joining the upcoming BOL Network after Eid.

After much buildup and speculation, the news of his resignation was confirmed only after Mr. Azhar Abbas circulated this goodbye memo among the fellow Geo employees:

Dear Team Geo,

I write this email with a heavy heart. A heavy heart because I have come to conclusion that there is only so much that I can do for all of you, while working here.

It is only due to you that we realised the dream of making Geo the premier news channel of the country.

Any leader in my position would struggle to count their blessings. It was a rare and distinctive privilege to lead a team with such creativity, professionalism and commitment.


As you extended unflinching support to me, I assure you I was equally committed to your professional excellence and better working conditions. I acknowledge I may not have been able to deliver all I wanted. But, I am sure, this will remain an ongoing process and soon you will work under better terms and conditions.


And now for the most difficult bit: I have decided to leave and pursue other career options.


I have faith in your ability and I am sure GeoNews’s quality and place in the market will remain unaltered. No matter what you do make sure your commitment to excellence remains singular and Geo will continue to fly.


A part of me will always remain here. But I am taking with me the desire to build an organisation that not only excels in journalism but also offers better working conditions for journalists.


I wish Geo and each one of you the best of luck. I will not even try and thank you for all your hard work and support for words fail me.


Love and Regards


Yours

Azhar Abbas

While the departing memo shows no signs of bad blood or bitterness between Geo Network and Azhar Abbas, our sources inform that among many other issues, the much talked-about GEO NEWS LEAKS scandal, pertaining to the Mir Khalil-ur-Rahman Foundation’s plea for funding from U.S government putting its Editorial content for sale, was the main reason for his resignation. Mr. Azhar Abbas was reportedly not happy being associated with a media organization that would put its editorial board on sale, considering this act as annihilation of journalism ethics and morals. With already brought back half-heartedly after much persuasion of Geo’s higher management, the scandal served as a final boarding call for Mr. Azhar Abbas and he decided to go on with his resignation.

GEO NEWS Selling Airtime to U.S Government – A Question on Sanctity of Pakistani Media

Geo Network does not seem to be catching a break these days. Already caught amidst the whirlwind of Media commission Report and PEMRA’s allegations, the leak of document from MKR foundation begging their foreign lords for funds might serve as the final nail in the coffin for GEO Network. With its primetime programming and anchorpersons open for sale to foreign Lords for the price of more than million pounds, Geo Network is planning to make the most out of the cash cow status of its influence in Pakistani media scene with total disregard to sanctity of journalistic professionalism and nationalism.

The leaked Document is from Mir Khalil ur Rahman Foundation (the governing NGO of Jang / Geo Group). This document was submitted to the Bureau 0f Democracy, Human Rights and Labor (DRL), United States Department of State on 30th June 2013, asking for a “grant” for their upcoming campaign “Access to Justice: Media Campaign “.

In the leaked document, MKRF foundation claims about running different campaigns in Pakistan. Ironically, campaign against Islamic laws (Hudood ordinance) and foreign funded Aman Ki Asha are the most proudly owned and presented in this document. The reality of Aman Ki Asha was also revealed through media commission report two weeks before that how the Norwegian NGO funding Aman Ki Asha is connected to Indian sponsors including the Indian state television, the Doordarshan.

Such controversies are nothing new for Geo Network. Geo News and its anchors are known for their anti-ISI and anti-Armed forces inclination dejecting the security apparatus when the armed forces are busy fighting India-funded insurgency in Baluchistan, FATA, and Karachi.

The question arises in one’s mind that how low can a Pakistani Channel stoop by campaigning against Islamic Laws and Two Nation Theory – the theory giving birth to the very existence of Pakistan. Would greed and gluttony make them so desperate to sell their nationalism to their foreign lords? Will there be any end to the hypocrisy of the black sheep of Pakistani Media, Geo Network?

GEO Network blatantly violates PEMRA’s policies yet PEMRA stays silent

Petition filed against GEO Network’s channel Geo Kahani for airing objectionable content and violating PEMRA’s policies.

* GEO Network violated the PEMRA policy for all its entertainment channels.
* GEO Kahani airing more than 40% – 70% foreign content against allowed limit of 6%.
* PEMRA’s failure to enforce its policy on GEO Network is discriminatory.
* Petition demands cancellation of GEO Kahani’s license.

Violating the PEMRA policies by airing more than 40% foreign content, Pakistan’s largest law firm has filed a petition on behalf of URDU1 against ‘GEO Kahani’ which comes under the banner of GEO/Jang Network.
GEO Network is on a foreign agenda; promoting foreign content consequently Pakistan being subjected to cultural invasion.

According to PEMRA’s policy, 10% of the entire broadcast content of any entertainment channel can be foreign. Out of this, 4% of foreign content should be English and the remaining 6% can be non-English i.e. dubbed in Urdu or India.
GEO Kahani, however is clearly violating PEMRA policy by broadcasting more than 40% – 70% of foreign content as of today, even after the petition.

Holding power in the industry doesn’t give anyone the right to break laws. PEMRA being the lawful authority is responsible for taking actions against all such illegitimate activities. While in GEO’s case, no such action has taken on this open violation.

It has always been the case that GEO Group influences power circles through its dominancy. Does this mean it also has an influence on PEMRA? Is PEMRA covering GEO or will they take the stand and cancel GEO Kahani’s license in the light of this evidence!

Here’s what the petition states:

  • Geo Network violated the PEMRA policy for all entertainment channels that states that only 10% of the entire broadcasting content can be foreign out of which 4% should be English content while rest of the 6% can include Non-English (Indian or other) content.
  • The Programming of Geo Kahani, a part of Geo Network consists of more than 40% of Foreign content which consist of Indian and other non-English foreign content dubbed in Urdu – which is in clear violation of PEMRA’s aforementioned policy.
  • PEMRA has not taken any action against this blatant violation of its policies by GEO Network on account of latter’s vast influence and power.
  • GEO Network is abusing its dominant position and political influence as Pakistan’s largest media group to oust competitors.
  • PEMRA’s failure to enforce its policy on Geo Network is discriminatory, unreasonable and arbitrary – which is in clear renunciation of PEMRA Ordinance.
  • It is statutory obligation of PEMRA to ensure licenses are treated equally and fairly and do not exceed their programming mix limits imposed in their licensing terms.
  • Such absence of action will have an adverse effect on diversity of electronic media in Pakistan and choice available to viewers.